Rabu, 9 Februari 2011

Binnabil Huda...




Kebesaran selawat ke atas Rasulullah SAW

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang; Selawat dan Salam ke atas junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.

Dari Ubai bin Ka'ab r.a katanya:….
"Ya Rasulullah! Aku banyak menggunakan masa berdoa, memohon rahmat untuk diriku, sekarang aku hendak untukkan masa berselawat bagi tuan maka sebanyak mana yang elok aku untukkan?"
Baginda s.a.w menjawab: "Sekadar mana yang engkau suka;"
Aku berkata: "Aku hendak untukkan sesuku dari masaku;"
Baginda s.a.w bersabda: "Sekadar mana yang engkau suka, dan jika engkau lebihkan lagi, maka itu lebih baik untukmu;"
Aku berkata: "Kalau begitu aku untukkan setengah dari masaku;"
Baginda s.a.w bersabda: "Suka hatimulah, dan jika engkau lebihkan lagi, maka itu lebih baik untukmu;"
Aku berkata: "Kalau demikian, aku untukkan dua pertiga dari masa ku;"
Baginda s.a.w bersabda: "Suka hatimulah, dan jika engkau lebihkan lagi maka itu lebih baik untukmu;"
Aku berkata: "(Kalau begitu) aku jadikan masa berdoaku semuanya untuk berselawat kepada tuan;"
Baginda s.a.w bersabda: "Jika demikian, terpeliharalah dan terselamatlah engkau dari apa yang mendukacitakan dan membimbingkanmu, sama ada perkara dunia mahupun perkara akhirat, dan diampunkan dosamu….."
Ubai bin Ka'ab r.a
P/s : Jatuh Hati dengan lagu Binnabil Huda ni..
Cuba dengar dan hayati...mesti touching...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan