Selasa, 15 November 2011

Exam then holiday....yeay!!!!!!!!!!


hai...lama tk update blog..
ni nak cete sekarang ni demam exam
ambik 5 paper
memang seronok jawab sebab
susah sangat soalan dia
seronok sampai rasa nk pitam masa jawab
tunggu dan lihat je la
result sem ni
wawawawawawawawawa:(

Tapi tinggal beberapa hari lagi
KL akan menjadi sejarah bagiku
selamat tinggal KL!!!!!!
balik kampung..ooo balik kampung
hati girang
tak sabar nak balik rumah
tak sabar nak rehat puas2 baca novel puas2
dan seangkatan dengannya

ni saje post time2 gini sebab
tengah boring study
so dari berangan sampai jadi buah berangan
baik post something dekat blog

p/s : mood tak baik...otoke?????????.......:(

Isnin, 19 September 2011

Sedihnye.........wawawawawawawa

Inilah kehidupan
sentiasa mempunyai cabarannye
cuma doa saja jadi senjata utama

p/S; Kalau sedih nangis puas2 then jadi happy balik....:)

Khamis, 15 September 2011

Kesunyian di malam ini........

Sunyi sepi
tanpa bunyi dan cahaya
hanya kedengaran bunyi lagu yang mendayu-dayu
tiba-tiba hati hiba
rindu kepada semua

merenung jauh dalam kepekatan malam
merenung kisah semalam
suka,duka,tangis dan tawa
semuanya indah belaka

Air mata kesyukuran
terus berlinang dikelopak mata
bertuah diri ini kerana dilengkapi dengan segalanya
bersyukurlah kamu sebelum semua itu hilang dimakan masa

Rasa rindu dengan mereka2 diluar sana semakin menebal
ingin dilaungkan suara rindu itu
tapi ditelan dengan kepayahan

Jika sayang
bukan dengan wang ringgit diberikan
bukan dengan pujian dilontarkan
cukup la sekadar menyediakan satu ruang
di dalam hati untuk terus dikenang
sayangi dengan sentiasa mendoakan yang terbaik untuk mereka
bahagiakan mereka
senyumkan mereka
hanya dengan itu
diri kita akan lebih bahagia




Rabu, 13 Julai 2011

G6PD...apa 2???????

LUCOSE 6 Phosphate Dehydrogenase deficiency’ atau lebih dikenali sebagai G6PD adalah sejenis penyakit yang kerap berlaku. Dianggarkan 400 juta penduduk dunia mengalami masalah itu. G6PD sejenis penyakit yang dikaitkan dengan kromosom X, justeru masalah ini lazimnya berlaku kepada lelaki.

Dalam kes G6PD, enzim penting untuk melindungi sel darah merah pecah disebabkan proses oksidasi (proses menghasilkan oksigen dengan menggabungkan oksigen atau menyingkirkan hidrogen).

Bagaimana masalah ini dikesan?

Penyakit ini dapat dikesan melalui ujian darah sebaik saja seorang bayi itu dilahirkan. Ujian darah itu akan mengesan keberkesanan enzim berkenaan. Melakukan ujian darah sebaik saja dilahirkan sudah diamalkan di Malaysia sejak sekian lama. Ini kerana masalah G6PD kerap berlaku di Malaysia dan boleh menyebabkan masalah di kalangan bayi baru lahir.

Selain itu, bayi G6PD ini juga boleh berhadapan keadaan dinamakan “acute hemolysis”, iaitu keadaan wujudnya sel darah merah pecah pada kuantiti terlalu banyak. Ini menyebabkan bayi itu berasa penat dan kelihatan pucat dengan tiba tiba. Simptom lain yang mungkin dialami adalah sakit perut, jaundis, kencing bertukar berwarna gelap dan sakit pinggang.

Keadaan ini berlaku disebabkan jangkitan, memakan kacang parang jenis “fava beans” ataupun memakan ubatan yang boleh meninggikan proses oksidasi. Bukan semua jenis jangkitan akan menyebabkan masalah itu. Sebaliknya jangkitan yang selalu dikaitkan dengan acute hemolysis adalah jangkitan oleh bakteria.


Banyak ubat-ubatan yang tidak dapat diambil oleh mereka yang mengalami masalah G6PD. Selalu memberitahu doktor yang merawat anda mengenai masalah anda yang mengalami G6PD. Ini dapat mengelakkan mereka menggunakan ubat-ubatan yang boleh menyebabkan komplikasi.

Di antara ubat-ubatan yang boleh membawa komplikasi

Ubat-ubatan penyakit malaria dan antibiotik yang mengandungi kandungan sulfur. Selain daripada ubat, kacang parang jenis “fava beans “ juga boleh menyebabkan oksidasi sel darah merah. Selain itu juga komplikasi G6PD juga dikaitkan dengan penggunaan ubat serangga.

P/s: Emm....jaga makanan n ubatan yang diambil ea....:)



Rabu, 22 Jun 2011

Doaku untukmu.....


Hadis riwayat Abdullah bin Masud ra, beliau berkata:

Aku masuk menemui Rasulullah saw. ketika baginda sedang menderita penyakit demam lalu aku mengusap baginda dengan tanganku dan berkata: “Wahai Rasulullah! Sesungguhnya engkau benar-benar terjangkit demam yang sangat parah.” Rasulullah saw. bersabda maksudnya :” Ya, sesungguhnya aku juga mengidap demam seperti yang dialami oleh dua orang di antara kamu.”Aku berkata: “Itu, kerana engkau memperoleh dua pahala.” Rasulullah saw. bersabda maksudnya : “Benar.” Kemudian Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada seorang Muslim pun yang tertimpa suatu penyakit dan lainnya kecuali Allah akan menghapus dengan penyakit tersebut kesalahan-kesalahannya seperti sebatang pohon yang merontokkan daunnya. ”

(Hadis Shahih Riwayat Muslim )


Harap2 kepada mereka yang sedang sakit sekarang
cepat2lah sembuh ye...
kadang2 orang yang melihat itu juga sakit dalam diam...
terpaksa diam untuk memastikan orang yang mereka sayang
sentiasa sihat dan ceria...
itulah pengorbanan katanya...

Tapi apa yang pasti
aku berasa sakit apabila melihat orang yang kau sayang
terpaksa menanggung kesakitan sendirian....
aku cuba nak tolong tapi
aku tak tau mcm mana aku boleh tolong
sedih, risau, takut, bimbang
semua ada tpi terpaksa disembunyikan
kerana aku tau aku kena kuat
untuk mereka

Namun kadang-kadang
aku berasa lemah dan tak kuat lagi
tpi kena tipu diri sendiri
cuba yakinkan diri sendiri
kau mampu!!!!!!!
kau boleh!!!!!!!!!!!
tapi hakikatnya
TIDAK..........



Harap semua ini akan berlalu dengan cepat
harap2 sgt semua akan cepat sihat
ceria dan gembira
itu je harapan aku sekarang
moga2 yang Maha Kuasa mendengar permintaan ini
dan memakbulkannya
Amin......




Khamis, 5 Mei 2011

Rezeki Inovasi...


Alhamdulillah................................................



kalau dah rezeki tk kemana kan
gambar kt atas 2, hasil inovasi kami berlima tapi sebenarnya bertujuh..
hahahahahah...............:)
Faizah n Taqim jgk byk membantu so tq byk2 ea...

Hahahahaha..........
rasa nk gelak bila tgk gmbr kt atas 2....
nmpk yakin je bercakap
tpi tuhan je yang tau
rasa takut, cemas n mcm2 lagi la
dah la juri2 dia ramai rasa dlm 8 orang kot
dah la dowg hebat2 dari pelbagai latar belakang
ada yg cikgu, pensyarah n mcm2 lagi la
2 yg membuatkan perasaan lagi takut
tapi semangat yang diberikan
menjadi senjata utama
dan hasilnya.....
keluar la ayat2 propa yang mama ajar
propa je lebih....
bak kata mama Nora
ayat kena power
baru best
itulah mama kami
yg sentiasa disayangi
Inilah group inovasi....
five menunjukan tempat ke-5 t yg kami raih untuk inovasi
muka ceria je semua
sebab rasa berbaloi2 bt inovasi
tpi kalau tk menang pun tkpe
sebab tujuan utama masuk inovasi adalah
untuk dptkan pengalaman
itu lagi penting
kepada semua yang terlibat dalam inovasi ini :
Omar, Acap, Ihsan, Taqim, K-pah n Faizah
you're the best

P/s : Simpan kamus 2 elok2 ea....nnti masa praktikum boleh guna.
hahahahaha..........:)

Rabu, 4 Mei 2011

Selesema lagi....


Wawawawawawa....
kena selesema lagi...dan sekarang ditambah dengan batuk
dah makan ubat tapi tkda kurang....:(
dah la nk exam...
ni gara2 makan cendol byk sgt
tapi sedap 2 yg minum byk2...
dan ini akibatnya
padan muka!!!!!!!!!!!!

Harap2 cepat elok sebab kadang2 tk tahan
tk boleh nk buat keje....:(
tapi bak kata orang tk baik merungut kan
so think positive...
mungkin Allah sayang lebih kot 2 yang dia bagi sakit
so terima dengan hati yang terbuka......





Jumaat, 22 April 2011

Rumput dan Kasih Sayang........


Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am.

Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita saya sayang dan

Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke? Emmm... baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye... mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah... apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang paling cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh. Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada mulanya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. Kecualilah jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

Maka, bersyukurlah dengan kasih-sayang yang kau terima pada hari ini, kerana jika kau meninggalkannya, mungkin kasih sayang itu tidak akan kembali seperti sediakala.

Sedarlah wahai insan, kasih sayang Allah itulah yang paling hakiki, jika kau memalingkan dirimu dari kasihnya, maka kamulah serugi-rugi manusia.

P/s: Hargailah kasih sayang yang anda rasai sekarang

mungkin esok, kasih sayang itu bukan milik anda lagi...:)



Khamis, 21 April 2011

Mengapa Perempuan Menangis?????


"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "

02"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

03."Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

04."Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

05."Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

06."Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suaminya tanpa ragu "

07."Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan walaupun kadangkala dia tidak memerlukannya."

Tahukah kamu? Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya - tempat dimana cinta itu ada

Oleh sebab itu, hargailah diri anda sebagai seorang wanita...kerana wanita merupakan insan yang hebat dalam kesenyapan..

Rabu, 20 April 2011

Nak Senyum Lebar2.......

nak senyum....nak senyum....nak senyum
lebar2....besar2....
hahhahaha......
saje nak senyum supaya orang lain pun boleh tersenyum
senyum tanda bahagia
senyum tanda gembira
senyum juga tanda kita pemurah
sebab senyumkan satu sedekah...:)
so senyum selalu ye...


Nak senyum lebar2 dan besar2..
sebab tak sabar nak balik
minggu depan
kata je duk N9...
tapi nak balik bukannya dekat
so...mcm ni la
emmm....janji boleh balik
rindu dah meluap2 ni
dah tk boleh nak dibendung lagi...
rasa kalau tak balik memang jadi emo la
hahahahaha
jadi emo????
lagi2 minggu depan ramai yang balik sebab cuti pekerja
hahaha...
lagi la seronok
so mari kita balik beramai-ramai
menjenguk kampung halaman
sebelum exam besar...
ye mari kita balik kampung

ye semangat berkobar2 ni
sebab nak jumpa mak n abah tercinta dan tersayang
lagi2...bila mak dah kol tiap2 hari
tanya bila nk balik
sebenarnya baru 3 minggu lepas jumpa mak n abah
tapi dah rindu nak bt mcm mana


P/s ; Sayangilah mereka yang menyayangi anda dan hargailah mereka
kerana tanpa kasih dan sayang mereka....anda keseorangan,




Sabtu, 26 Mac 2011

Untukmu Teman.....


Di sini kita pernah bertemu
Mencari warna seindah pelangi
Ketika kau menghulurkan tanganmu
Membawaku ke daerah yang baru

Kini dengarkanlah
Dendangan lagu tanda ikatanku
Kepadamu teman
Agar ikatan ukhuwah kan
Bersimpul padu

Kenangan bersamamu
Takkan ku lupa
Walau badai datang melanda
Walau bercerai jasad dan nyawa

Mengapa kita ditemukan
Dan akhirnya kita dipisahkan
Munkinkah menguji kesetiaan
Kejujuran dan kemanisan iman
Tuhan berikan daku kekuatan

Mungkinkah kita terlupa
Tuhan ada janjinya
Bertemu berpisah kita
Ada rahmat dan kasihnya
Andai ini ujian
Terangilah kamar kesabaran
Pergilah derita hadirlah cahaya

P/s : hahahaha....saje nak share..:)

Sabtu, 26 Februari 2011

Pengembaraan F..Z..A

Cantik tak tempat ni???????
hahahahaha
confem la cantik
tenang je
hilang semua masalah
aman damai sentosa je suasana
tapi rugi tk dpt nak mandi...:(

Nasib baik cuaca nmpk mendung waktu 2..
kena la gerak laju2
kalau tak memang sampai petang la jawabnye
tapi apa2 pun memang terbaik la...



p/S : Terima kasih kepada semua yang terlibat...hahahaha

Isnin, 14 Februari 2011

Pilih yang Betul

VALENTINE & MAULIDUR RASUL
tarikh memang dekat selang sehari je
so....pandai2lah pilih nak sambut yang mana
Tau mana yang betul dan salahkan?????
Oleh sebab semua dah besar n tau pikir
marilah kita byk2kan selawat ke atas Nabi junjungan kita
diharapkan dengan selawat itu hidup sentiasa diberkati dan mendapat shafaatnya di sana
Amin......

Salam Maulidur Rasul

Ahad, 13 Februari 2011

Bersabar....

Setiap orang mesti ada melalui masa2 yang sukar dalam hidup
kadang2 rasa mcm diri ditinggalkan sorang2 tanpa teman
rasa takda jalan keluar bagi masalah tu
semua buntu tkda penyelesaian
rasa sedih sgt2.....
sebab tkda orang nak bantu n kasi nasihat
kawan2 entah hilang kemana
sebab masalah itu hanya kita yang dapat selesaikan
selagi jauh kita lari dari masalah itu
semakin cepat masalah itu mengejar
2 sebab kita tak boleh lari dari masalah
sebab dia lagi laju berlari dari kita
hahahahahahaha

Tapi kita harus ingat

Allah berfirman yang bermaksud:

“Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.” (Surah al-Nahl, ayat 96)

Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud:

“Dalam kesabaran terhadap perkara yang tidak disukai itu banyak kebaikannya.” (Hadis Riwayat al-Tirmizi daripada Ibn Abbas)

P/S :iNgatlah...bahawa Allah sentiasa ada untuk kita,sentiasa hampir dengan kita

dan ingatlah bahawa Dia selalu mengetahui apa yang ada dalam hati kita

carilah Dia semasa kita senang dan susah kerana Dia pencetus segalanya



Khamis, 10 Februari 2011

Banyaknye kerja.....

Kerja semakin banyak
dari hari ke hari semakin banyak
sampai tak tau nak buat yang mana
sebab semua penting
tension semakin bertambah bila takde idea nak buat
pening2.....
latihan kawat kaki untuk KOT pun dah mula
memang best bila kawat
nasib baik untuk KOT
kalau untuk pertandingan memang pengsan
tak sanggup
cukup la 3 tahun kawat untuk KRS
mcm tentera jadinya

Kalau nak difikir2kan kerja memang tak akan habis
hari2 ada kerja
nak buat mcm mana
kata student
kenalah buat kerja itu ini..
hehehehehe
think positive
so apa2 pun buat je la
tapi kena buat the best

Be the best among the best
sebab ada kepuasan dalamnya
bila buat kerja cincai
mesti tak puas
tk best
dan mcm2 lagi la
so do the best
susah mcm mana pun
kita kena buat
senang mcm mana pun
kita kena buat
jadi kesimpulannya
buat je
dengan hati yang ikhlas

p/S :takda idea nak start asgment ni...:(
kalau ada idea yang best2 kongsi la ye



Rabu, 9 Februari 2011

Binnabil Huda...




Kebesaran selawat ke atas Rasulullah SAW

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang; Selawat dan Salam ke atas junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.

Dari Ubai bin Ka'ab r.a katanya:….
"Ya Rasulullah! Aku banyak menggunakan masa berdoa, memohon rahmat untuk diriku, sekarang aku hendak untukkan masa berselawat bagi tuan maka sebanyak mana yang elok aku untukkan?"
Baginda s.a.w menjawab: "Sekadar mana yang engkau suka;"
Aku berkata: "Aku hendak untukkan sesuku dari masaku;"
Baginda s.a.w bersabda: "Sekadar mana yang engkau suka, dan jika engkau lebihkan lagi, maka itu lebih baik untukmu;"
Aku berkata: "Kalau begitu aku untukkan setengah dari masaku;"
Baginda s.a.w bersabda: "Suka hatimulah, dan jika engkau lebihkan lagi, maka itu lebih baik untukmu;"
Aku berkata: "Kalau demikian, aku untukkan dua pertiga dari masa ku;"
Baginda s.a.w bersabda: "Suka hatimulah, dan jika engkau lebihkan lagi maka itu lebih baik untukmu;"
Aku berkata: "(Kalau begitu) aku jadikan masa berdoaku semuanya untuk berselawat kepada tuan;"
Baginda s.a.w bersabda: "Jika demikian, terpeliharalah dan terselamatlah engkau dari apa yang mendukacitakan dan membimbingkanmu, sama ada perkara dunia mahupun perkara akhirat, dan diampunkan dosamu….."
Ubai bin Ka'ab r.a
P/s : Jatuh Hati dengan lagu Binnabil Huda ni..
Cuba dengar dan hayati...mesti touching...